2013. augusztus 4., vasárnap

Mozgóképek XI.

Múlt hétvégén unokatestvéremmel (10 éves fiú) hosszú eszmecserét folytattam filmekről, elsősorban az animációs és a fantasztikus kategóriákban. Nem túl meglepő módom imádja a rajzfilmeket és minden olyan filmet, amiben autók, lőfegyverek, robbantások és humoros jelenetek vannak. Aztán, mikor minden feldobott filmcímre rövid értékelésemmel válaszoltam, epésen megjegyezte: "Te minden filmet láttál már?" Ezen persze jót nevettem és "Nem. Ami most megy a moziban, azt még nem láttam." riposzttal vágtam vissza.
Kétségkívül sok filmet néztem már, mivel szeretem őket és igyekszem tartani a tempót a filmgyárak őrülten gyors működésével. Mégsem tartom magam igazi mozirajongónak. Jobban szeretek olvasni.
No, de az elmúlt hónapban mégsem hanyagoltam el a filmeket. Ezúttal 7 alkotás került megtekintésre, amikről a rovat rutinjához híven írok is egy kis rövid véleményt pontozással megkoronázva.

Menedék
"Egy titokzatos fiatal nő érkezik Észak-Karolina egyik kisvárosába, ahol megtalálja az igaz szerelmet egy magányos apuka személyében. A megindító romantikus thriller alapjául szolgáló könyv írója Nicholas Sparks, a best-seller szerző, akinek a Szerelmünk lapjai és a Kedves John is köszönhető."
Könnyed, romantikus, tipikus Sparks. 
Aki szereti Nicholas Sparks könyveit és a belőlük készült filmeket, nem fog csalódni. Én úgy vagyok velük, hogy egyszer meg lehet nézni, ha az ember valami romantikus történetre vágyik. Ám eddig egyedül a Szerelmünk lapjai volt az, amire 10 csillagot adnék, a többi nekem túlságosan hasonló koncepciót követ, ami egy idő után unalmassá válik.
Nem bánom hogy megnéztem, de nem is hagyott mély nyomot. Romantikakedvelőknek ajánlom. 

Ned Kelly - A törvényen kívüli
"A film Ausztráliában játszódik, az 1880-as években. Ned Kelly korán elveszti apját, és sanyarú körülmények közt, a rendőrség folyamatos zaklatása mellett nő föl. 16 évesen igazságtalanul lótolvajlással vádolják és bebörtönzik. Négy évvel később szabadul, lélekben megkeményedve, de megesküszik, hogy tisztességes életet fog élni. Egy angol földesúr birtokán vállal segédmunkát, emellett kesztyű nélküli ökölvívással is keresi a kenyerét. De a hatalom olyannyira elfogult az ír bevándorlók első generációjával szemben, hogy amikor egy rendőr kikezd Ned húgával, Kate-tel, és az ezt követő dulakodásban megsérül, mégis Nedet és anyját vádolják gyilkossági kísérlettel. Ned menekülni kényszerül: megfogadja, hogy bosszút áll családjáért, és visszavág annak a társadalomnak, amely mindannyiuk életét tönkreteszi. Öccsével, Dannel és két barátjával, Steve Harttal és Joe Byrne-nel bandát alapít. Együtt átvágnak Ausztrália félreeső vidékein, városokat és bankokat rabolnak ki, miközben állandóan átverik a rendőrséget. Ned híre hamarosan elterjed, az emberek legyőzhetetlen banditának hiszik. Miközben a tömegek számára hőssé válik, az állam a legelső közellenségként körözi."
Bár követem a friss filmeket, a régieket sem vetem meg, főleg ha ilyen jó színészek vannak benne. 
Ha azt mondom, Heath Ledger, bőven megmagyaráztam, miért néztem meg ezt a filmet. Ha azonban valakinek ez nem lenne elég nyomós érv, annak itt a további magyarázat címszavakban: Ausztrália, 19. század, igaz történet, hőssé vált banditák. Ez amolyan Robin Hood sztori kicsit más köntösben. Dráma, senki se várjon boldog befejezést és könnyed akciót. Néhol elég lehangoló, ám az üzenet így is átjön. Jó film, nekem tetszett.

Odd Thomas - A halottlátó
"Odd Thomas egy békés amerikai kisvárosban éli hétköznapi, ugyanakkor nem mindennapi eseményekben bővelkedő életét. A 20 éves fiatalember ugyanis különösen erős hatodik érzékkel rendelkezik, amely lehetővé teszi számára, hogy lássa a világunkban rekedt holtak szellemét, és esetenként segítsen nekik továbblépni a következő világba. Mostanában azonban egyre több gonosz szellem is kószál a városka utcáin. Odd tudja, hogy valami hatalmas tragédia közeleg. A fiú minden erejét bevetve igyekszik megakadályozni a fenyegető mészárlást, de az idő egyre fogy..."
Kedvelem a természetfeletti történeteket, a kísértethistóriákat különösen. Épp ezért egyből megtetszett Odd Thomas a maga lazaságával és különleges érzékeivel.
A film nem teljesen veszi magát komolyan és talán ezért tetszett. Vannak itt holt szellemek, démonok meg sok-sok furcsa ember, akiknek a normális nem épp azt takarja, ami megszokott. Kicsit mind zakkantak, de ettől bájosak. Van egy bohókás bája a filmnek, amit még a gyilkosságok és a tömegméhszárlás fenyegetése sem tud teljesen elnyomni. Persze a főszereplőnek kell megmentenie a világot, amit lazán igyekszik is végrehajtani. Bár van benne néhány csavar, meglehetősen kiszámítható film.
Jól szórakoztam rajta és bátran ajánlom a természetfelettiért rajongóknak.

Croodék
"Croodék igazi modern család. Abban az ősi, elfeledett korban élnek, amikor a természet még kísérletező szakaszában van: fura lények és növények veszi körül vagy próbálják megenni őket, és ők nem hagyják magukat. Sokáig nem dugják ki az orrukat a barlangjukból, de egy szerencsétlen baleset következtében kénytelenek előjönni, és attól kezdve számukra csupa kaland, meglepetés és váratlanul felbukkanó húsevő az élet. Azután találkoznak egy fiatalemberrel, aki született kísérletező. Ráadásul megtetszik neki a család kamaszlánya - és vele együtt szeretné felfedezni ezt a folyton fejlődő, ismeretlen, de nagyon érdekes világot."
Aranyos mese a kisebb korosztálynak. Tipikusan az a film, amit kisgyerekes családoknak tudok ajánlani közös délutáni filmezéshez. Ez ugyanis egy kissé különc család kapcsolatait mutatja be sok színes kaland közepette. 
Rajongok a mesékért, ám ahhoz, hogy egy mese igazán lenyűgözzön több kell néhány vicces megjegyzésnél és pár aranyos karakternél. Kell a mesék mélyén megbúvó üzenet, ami észrevétlenül feszültségben tart a boldog befejezésig. Ez ennél a filmnél sajnos elmaradt. Aranyos, de nem nekem való, a gyerekek viszont garantáltan élvezni fogják.

A zöld urai
"Az erdő mélyén különös lények élnek és furcsa dolgok történnek - mind biztos távolban az emberi szemektől. A világunkkal párhuzamosan létezik egy eddig sosem látott dzsungelbeli civilizáció, melyben a jó és a rossz örök küzdelme folyik. Egy csoda folytán egy fiatal lány is belekeveredik ebbe a fantasztikus világba, ahol néhány furcsa társ oldalán kénytelen keresztülverekednie magát a gonoszok csapdáin, hogy megmentse a titkos világot és a miénket."
Ez a film már megközelíti azt, amit az igazán jó meséktől elvárok. Ráadásul a grafikája is jobban tetszett, mint az ősembercsaládnak. (Igaz, én régi vágású lány vagyok és a kézzel rajzoltak örök dobogós helyen trónolnak a szívemben a modern digitálisakkal szemben.)
Apa-lánya kapcsolat, jó és a rossz küzdelme, világ megmentése, vicces csigák és egy porszemnyi szerelem. Kell ennél több? Szerintem nem. A karakterek szerethetők, lehet értük izgulni, hiszen tényleg veszélyben forognak, lehet velük vagy épp rajtuk nevetni, ahogy ügyetlenkednek, vagyis ideális szórakozást nyújt. Nekem nagyon tetszett és bátran ajánlom mindenkinek, aki szereti a meséket.

Utódok
"Neje elvesztése után Matt, a középkorú hawaii családapa magára marad két lányával, a tízéves, koraérett Scottie-val, és a tizenhét éves, lázadó Alexandrával. Miközben próbálja rendbe hozni a kapcsolatukat, a családi birtok jövőjéről is döntenie kell. Övék ugyanis a sziget legértékesebb tengerparti erdősége. Mattnek egy hete van, hogy határozzon, eladják-e egy vállalkozónak. Közben megtudja, hogy nejének viszonya volt valakivel, ami új megvilágításba helyezi házasságát. Matt és a lányai felkerekednek, hogy felkutassák a titokzatos szeretőt."
Az ismertető pontosan elmondja miről szól ez a film, valahogy én mégsem untam. Talán mert szeretem a drámákat, talán mert kedveltem a karaktereket, talán mert lassú és unalmas vagyok. Aki akciót szeretne, vagy nagyobb fordulatokat, az válasszon másik fimet. Ez lélektani alkotás és nem az az ember orra alá dugdosó fajta. Nem mondja ki, mit akar üzenni, a nézőnek kell rájönnie, mit is lát egy apa küzdelmeiben.
Nem is tudom, kinek ajánlhatnám, talán drámakedvelőknek vagy George Clooney rajongóinak. Döntse el mindenki maga, belevág-e egy lelkeket boncolgató alkotásba.

Érettségi buktatókkal
"A vidéki nagyvárosban már csak a vizsgák vannak hátra a diákoknak 1990 júniusában. Az általános örömmámorban Lucas kertelés nélkül elmondja a filozófiatanárának, hogy mit gondol róla. Ám a megkönnyebbülés csak addig tart, míg meg nem tudja, hogy a rettenetes Martineau professzor fogja felügyelni a szóbeli vizsgákat. Még azon az estén Lucas egy partin találkozik Clemence-szel. Bár a két fiatal első látásra egymásba szeret, anélkül válnak el, hogy Lucas megkérdezné a lány nevét. A barátaival együtt keresni kezdi, mígnem rájön, hogy a lány apja nem más, mint a professzor."
Francia vígjáték, ami igyekszik visszarepíteni a '90-es évekbe. 
A történet az időháttér ellenére azonban teljesen aktuális és született már sok-sok film ebben a témában. Mégis úgy érezem, igazán eltalálták. Tetszett a humora, az európai stílus, még a francia báj is. Aki nem tudná, hogy francia film, azt a buli spontán sztriptíze azonnal rádöbbenti. Átlagos srácok kissé sarkított, de szerethető jellemekkel és persze zűrös magánélettel.
Aki szereti a tinifilmeket, nem fog csalódni. Bátran ajánlom mindenkinek, aki nevetni akar és kikapcsolódni. Nagyon jól szórakoztam rajta.

Értékelés számszerűsítve:
Érettségi buktatókkal                      ->   10
A zöld urai                                     ->    9
Ned Kelly - A törvényen kívüli       ->    8
Odd Thomas - A halottlátó            ->    8
Utódok                                         ->    8
Menedék                                      ->    7
Croodék                                      ->     6

A 10-es pontozás csak azt mutatja, mennyire tetszettek nekem a felsorolt filmek egymáshoz viszonyítva. Van, amikor könnyű dolgom van és van, amikor nehezen döntök, mint most is. Hiába különböző műfajú és témájú a 8 pontot kapott három film, egyszerűen nem tudtam mást adni nekik, mivel lényegében ugyanannyira tetszettek. Remélem, a következő hónapban könnyebb dolgom lesz.

2 megjegyzés: