2017. március 5., vasárnap

Az árulás csókja

A Fennmaradottak krónikáinak első kötete. Hirtelen felindulásból vettem ki a könyvtárból, mert megtetszett a borító (ami azonban a történet ismeretében már nem tetszik annyira, mivel nem passzol igazán) és a fülszöveg alapján érdekesnek találtam.
406 oldal, egészen gyorsan végig lehet lapozni.
Fülszöveg:
"EGY HERCEGNŐ KERESI A HELYÉT AZ ÚJJÁSZÜLETETT VILÁGBAN.
Megszökik az esküvője napján. Ősi iratokat lop el a kancellár titkos gyűjteményéből. A saját apja küld fejvadászokat utána.
Ő Lia hercegnő, Morrighan Királyságának Első Leánya.
Morrighan Királyságának rendjét hagyományok és egy letűnt világ történetei szabják meg, de bizonyos hagyományoknak Lia nem hajlandó engedelmeskedni. Az elrendezett házasság elől menekülő és új életre vágyó lány az esküvője reggelén egy távoli halászfaluba szökik. Egy fogadóban talál munkát, ahová hamarosan két idegen érkezik, de Lia mit sem tud arról, hogy egyikük az elhagyott herceg, a másik pedig egy ellene küldött orgyilkos.
Megtévesztés és árulás szövi hálóját a három fiatal köré, és Lia veszedelmes titkokra bukkan, amelyek elpusztíthatják a világát. A titkokon túl azonban olyasmit is talál, amire nem számított – szerelmet."
Ez a történet viszonylag tipikus. Adva van egy romantikusan idealista hercegnő, aki megszökik az elrendelt házasság elől. Nyomában ott liheg a csalódott vőlegény és egy orgyilkos, akik garantálják a szerelmi háromszöget, miközben előkerül némi udvari intrika.
A papírsémát árnyalja kicsit a világkép, hiszen egy poszt-apokaliptikus helyszínen játszódik a történet. A díszlet középkori, de rengeteg utalás, hátrahagyott romok és tárgyak emlékeztetnek az ősökre, akik a modern ember kényelmeit élvezték. No, és hogy mi történt pontosan a világgal, az mesékbe vész.
Apropó mese, minden fejezet elején van egy idézet vagy versrészlet, hogy bonyolítsa kicsit a világképet. Ezek ugyanis többnyire zagyvaságnak tűntek, ám mégis ott lapul bennük a későbbi titkok megfejtésének esélye is.
Szóval minden úgy néz ki, ahogy egy tipikus romantikus kalandregényben kell világpusztulással fűszerezve. Nem is igazán vártam tőle többet egyszerű szórakozásnál és sokáig úgy tűnt, ezt épp csak megkapom. A cselekmény lassan bontakozott ki, olyan kényelmesen, hogy a könyv első harmada cseppet sem tűnt izgalmasnak. Aztán jött a fordulat és mozgásba lendültek a szálak.
Nagyon meglepett ez a könyv, ami Mary E. Pearson érdeme. Olyan szépen sikerült félrevezetnie, hogy erős késztetést éreztem rá, hogy újrakezdjem a könyvet és rájöjjek, mégis mivel tudott így megtéveszteni. Aztán rájöttem, semmivel, egyszerűen alábecsültem. Annyi volt a papírséma, hogy nem is vártam mást, így a fondorlatos fordulat hiába volt végig az orrom előtt, nem vettem észre.
Ráadásul ez a meglepetés olyannyira üdítően hatott, hogy a kicsit begyorsult cselekményt még lelkesebben lapoztam tovább. A végére tehát igazán belejöttem a könyvbe.
Nem igazán tudom eldönteni, hogy kijöttem a formámból, figyelmetlen vagyok vagy az írónő volt ennyire ügyes, hogy így megtévesztett, de mindegy is. Az írásmódra nem lehet panasz. Érezhetően figyelt a részletekre, ami jól látszik a nyelvek és nyelvjárások sokszínűségén. Nem vagyok a kitalált nyelvek rajongója, de nagyon tudom értékelni az ilyen próbálkozásokat, mert sokkal hitelesebbé teszik a történetet.
A szereplőkkel sem volt probléma, minden tipikus vonásuk ellenére szerethető figurák. Még a sarkított mellékszereplők - túlságosan kedves fogadós, bunkó katona - sem voltak zavaróak. A kulturális különbségek élezése pedig kifejezetten tetszett.
Összességében tehát, bár lassan indul be a cselekmény és első pillantásra tipikus a történet, kellemesen meglepett. Szépen megvezetett és szépen elhúzta a mézes madzagot. A kötet vége erőteljes függővég, ahogy egy sorozatnál kell.
Szívesen ajánlom mindenkinek, aki egy hercegnős kalandra vágyik és nem zavarja, ha mindez egy fiktív jövőképben esik meg. Szórakoztató történet.

Kiegészítés:
Szerencsére már a másik két kötet (Az árulás szíve és Az árulás szépsége) is elérhető magyarul. Amint alkalmam lesz rá, lecsapok rájuk, mert rettentően kíváncsi vagyok, hogyan alakul a főhősök sorsa és tud-e vajon még több meglepetést okozni nekem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése